Category "Αρθρογραφία"

9Ιούλ2021

Η τέχνη μπορεί να αποτελέσει σημαντικό θεραπευτικό εργαλείο για βελτίωση της ψυχικής και σωματικής υγείας, που αποτελούν αντικείμενο μελέτης πλήθους επιστημών (ιατρικής, ψυχολογίας κ.α.). Στις τέχνες που χρησιμοποιούνται θεραπευτικά συμπεριλαμβάνονται η θεραπεία τέχνης (art therapy), η μουσικοθεραπεία, η δραματοθεραπεία, η χορο/κινησιοθεραπεία, η θεραπεία με ποίηση/λογοτεχνία (Malchiodi & Crenshaw, 2014).

Αν και ιδιαίτερα χρήσιμες, οι θεραπευτικές αυτές τεχνικές λειτουργούν υποστηρικτικά των βασικών (κλασσικών) θεραπειών. Διαβάζουμε ότι οι θεραπείες μέσω της τέχνης μπορούν να υλοποιηθούν ατομικά ή ομαδικά, σε εδραιωμένους θεραπευτικούς τομείς, όπως το ιατρικό μοντέλο, η ψυχοανάλυση, θεραπεία συμπεριφοράς (Bunt, 1994). Η διεθνής έρευνα μας πληροφορεί ότι η θεραπεία μέσω τέχνης αποτελεί σημαντικό πεδίο δράσης, αφενός γιατί έχει πολλαπλή επίδραση στο άτομο, αφετέρου γιατί ως θεραπευτική διαδικασία είναι πολύ απολαυστική και δημιουργική.

Τί είναι η θεραπεία μέσω της τέχνης;

Η θεραπεία μέσω της τέχνης αποτελεί είδος θεραπείας που φαίνεται να επιδρά σε πολλούς τομείς. Φαίνεται να υποβοηθά άτομα όλων των ηλικιών σε αρκετούς αναπτυξιακούς τομείς, όπως η αυτό-εξερεύνηση (self-exploration), η επικοινωνία, η ανάπτυξη νοητικών στόχων, η κοινωνικοποίηση, η συναισθηματική επανόρθωση (Malchiodi, C. στο Malchiodi & Crenshaw, 2014), οι γνωστικές δεξιότητες, η υποκίνηση, οι δεξιότητες λόγου και ομιλίας, η μη λεκτική έκφραση, οι κοινωνικές δεξιότητες (Bunt, 1994). Εκτός από την θεραπεία, φαίνεται πως η τέχνη μπορεί να βοηθήσει ιδιαίτερα και στην διαφορική διάγνωση, αν και δεν είναι μια απλή διαδικασία (Rubin, 2010).

Πώς βοηθά η θεραπεία μέσω της τέχνης;

Η Buchalter (2004) μας πληροφορεί ότι τα παιδιά απολαμβάνουν να δουλεύουν με μια ευρεία γκάμα υλικών και χρωμάτων, ενώ και οι ενήλικες φαίνεται να ωφελούνται ιδιαίτερα από τις δημιουργικές εμπειρίες. Ειδικότερα η μουσική φαίνεται να επηρεάζει αρκετά το άτομο, λόγω των ψυχολογικών επιδράσεων που έχει, κάτι που έχει μελετηθεί από αρκετά παλιά, όπως για παράδειγμα από την Dr Chomet στο ‘The Influence of Music on Health and Life’ για την οποία μας πληροφορεί η Bunt (1994).

Φαίνεται πως η τέχνη αποτελεί μια ευχάριστη εμπειρία με σημαντικά θεραπευτικά αποτελέσματα για το άτομο, είτε αναφερόμαστε σε παιδιά και εφήβους, είτε ενηλίκους.

 

© Δρ. Ανδρέας Μπέσσας, PhD SLT/SPED MHA

Λογοθεραπευτής – Ειδικός παιδαγωγός

 

Αναφορές

Buchalter, S. I. (2004). A Practical Art Therapy. Jessica Kingsley Publishers.

Bunt, L. (1994). Music therapy: An art beyond words. In Brunner-Routledge (2nd ed.). Brunner-Routledge.

Malchiodi, C. A., & Crenshaw, D. A. (2014). Creative arts and play therapy for attachment problems. Guilford Publications, Inc.

Rubin, J. A. (2010). Introduction to Art Therapy. Sources and Resources. Routledge Taylor & Francis Group. http://library1.nida.ac.th/termpaper6/sd/2554/19755.pdf

28Μαΐ2021

Μια διαφορετική προσέγγιση στην μουσική εκπαίδευση αποτελεί η μέθοδος Dalcroze. Συνδυάζοντας μουσική και ρυθμό, ενεργοποιούνται διάφορες περιοχές στον ανθρώπινο νου, αναπτύσσοντας την γνώση, την φαντασία και τροποποιώντας την συμπεριφορά με έναν μοναδικό και ποιοτικό τρόπο.

Οι εκφράσεις στα πρόσωπα τω παιδιών στο βίντεο, μιλούν από μόνες τους!

Δρ. Ανδρέας Μπέσσας, Λογοθεραπευτής – Ειδικός Παιδαγωγός

Συνεργάτης του ΤΕΕΑΠΗ Παν. Πατρών και του Παν. Λευκωσίας (ΜΠΣ: Ειδική αγωγή και εκπαίδευση)

Επιστημονικός συνεργάτης του Διεπιστημονικού Κέντρου ΕνΛόγω

17Φεβ2014

Αποκατάσταση του φθόγγου /s/

Η θέση της πλάτης της γλώσσας παρουσιάζεται με την παλάμη, όπως τα δάκτυλα του χεριού, μαζεμένα το ένα δίπλα στο άλλο, ελαφρά γυρίζουν κάτω από την οριζόντια γραμμή και εφάπτονται με την άλλη παλάμη, κλεισμένη σε μπουνιά, απεικονίζοντας τα κάτω δόντια. Με την παλάμη εμπρός στα χείλια του λογοπεδικού, το παιδί αισθάνεται την κρύα, κατευθυνόμενη προς τα εμπρός εκπνοή, την οποία πρέπει να επιτύχει. Η εκπνεόμενη ροή του αέρα απεικονίζεται και με βαμβάκι, φτερό, χαρτάκι, τοποθετημένα εμπρός από τα χείλια και παρεκτρεπόμενα από αυτή.

[…]

17Φεβ2014

Η αποκατάσταση των δυσκολιών άρθρωσης αποτελεί μια ιδιαίτερη διαδικασία που συχνά εφαρμόζουν οι λογοθεραπευτές σε παιδιά και σε ενήλικες. Υπάρχει σημαντική διαφορά στις διάφορες προσεγγίσεις που εφαρμόζονται ανάλογα με την περίπτωση της δυσκολίας που πρέπει να αντιμετωπίσουν. Ένας από τους δυσκολότερους φθόγγους είναι το /σ/, που συνήθως χρειάζεται μια μακροχρόνια θεραπεία (από 6 έως και 9 μήνες) για να αποκατασταθεί. Ο ρόλος των γονέων στην αποκατάσταση της ορθής άρθρωσης είναι σημαντικός.

[…]

13Ιαν2014

Οι μαθησιακές διαταραχές περιγράφηκαν για πρώτη φορά το 1828, από το Γάλλο γιατρό Jean Mark Gaspard Itard, μαθητή του φιλοσόφου Jean Jacques Rousseau, στην ανακοίνωσή του στη Βασιλική Ακαδημία της Γαλλίας, όπου εξέθετε τις προσπάθειες που έκανε για να θεραπεύσει τον Victor, το «λυκάνθρωπο» από το δάσος της Avignon.1

Στο τέλος του 19ου αιώνα, το ενδιαφέρον για τις μαθησιακές διαταραχές συνδυάστηκε με την εφαρμογή της υποχρεωτικής βασικής εκπαίδευσης των παιδιών. Αυτή την περίοδο, Βρετανοί, Γάλλοι και Γερμανοί νευρολόγοι δημοσίευσαν περιγραφές ενηλίκων, που μετά από τραυματισμό συγκεκριμένων περιοχών του εγκεφάλου παρουσίασαν διαταραχή στην αναγνωστική τους ικανότητα.

[…]

4Ιαν2014

Υπάρχουν πολλές θεωρίες στην παγκόσμια βιβλιογραφία, οι οποίες περιγράφουν τους αιτιολογικούς παράγοντες για την δυσλεξία. Οι θεωρίες αυτές συνοψίζονται σε τρεις κύριες κατηγορίες:

  • Βιολογικές θεωρίες – περιλαμβάνουν θεωρίες που αφορούν την ανάπτυξη του εγκεφάλου και την λειτουργία του,
  • Γνωστικές θεωρίες – περιλαμβάνουν θεωρίες επεξεργασίας της πληροφορίας, μνήμης και σκέψης,
  • Γενετικές θεωρίες – περιλαμβάνουν τους κληρονομικούς παράγοντες σε παιδιά με ειδική δυσλεξία.

[…]

27Φεβ2012

Η δυσλεξία ή η «ειδική εξελικτική δυσλεξία» όπως είναι ο πλήρης όρος, είναι η δυσκολία στην κατάκτηση του γραπτού λόγου από παιδιά χωρίς αισθητηριακά, νοητικά και άλλα νευροψυχικά ελλείμματα. Κατά τα σχεδόν 100 χρόνια από την «ανακάλυψη» της δυσλεξίας, πολλοί όροι έχουν προταθεί και έχουν καθοριστεί για την αναφορά σε αυτή τη μαθησιακή δυσκολία. Οι κύριες ονομασίες που έχουν χρησιμοποιηθεί είναι: εγγενής αμβλυωπία, εγγενής λεξική τύφλωση, ειδική καθυστέρηση στην ανάγνωση, ειδική αναπτυξιακή δυσλεξία και άλλες (Πόρποδας, 1997, Riddick, 1996, Salkind, 2006).

[…]

12Ιαν2012
Η μελέτη της δυσλεξίας αποτελεί αντικείμενο έρευνας και προβληματισμού τα τελευταία χρόνια, ερευνητών πολλών διαφορετικών ειδικοτήτων, ως σύγχρονο πρόβλημα με αρκετά σύνθετη δομή, το οποίο συχνά δίνει την εντύπωση ενός τεραστίου και πολύπλευρου θέματος, το οποίο είναι σχεδόν αδύνατο να ερευνηθεί ολοκληρωτικά. Μεγάλο μέρος των μαθητών βρίσκονται αντιμέτωποι με δυσκολίες στην μάθηση και χρήση της γραφής και ανάγνωσης, και κατά συνέπεια στην μάθηση και απόκτηση γνώσεων. Το βασικό ερώτημα που γεννιέται είναι γιατί συμβαίνει αυτό. Ποιες είναι οι αιτίες, οι οποίες οδηγούν ένα παιδί στην δυσκολία (ή αδυναμία) στην μάθηση; Και πως μπορούν να ξεπεράσουν αυτή τη δυσκολία και να επιτύχουν στην μάθηση και απόκτηση γνώσεων όπως οι συνομήλικοί τους;
12Ιαν2012

Η παρακάτω αναφορά αποτελεί παρουσίαση της έρευνας “τα λάθη στην γραφή των παιδιών Β-Γ δημοτικού με μαθησιακές δυσκολίες” που πραγματοποιήθηκε την περίοδο 2006-2008 από τον Δρ. Μπέσσα Ανδρέα.

Η θεωρητική και πρακτική σημασία της συγκεκριμένης έρευνας πηγάζουν από την βασική ανασκόπηση της παγκόσμιας επιστημονικής βιβλιογραφίας, η οποία αποκαλύπτει την όχι απόλυτα σαφή περιοχή της επιστημονικής προβληματικής σχετικά με την φύση της εξελικτικής δυσλεξίας και τα αναπάντητα ερωτήματα σχετικά με την συμπτωματολογία και αποκατάσταση της διαταραχής. Είναι σαφές ότι οι διαφορετικές απόψεις για τον ορισμό της εξελικτικής δυσλεξίας, για την διαφοροποίησή της από τις υπόλοιπες διαταραχές που συχνά την συνοδεύουν και για τον καθορισμό της συμπτωματολογίας στην χρήση του γραπτού λόγου σχηματίζουν μια αρκετά σύνθετη ιδέα για αυτή τη διαταραχή.

[…]