Δραστηριότητα εσωτερικού ή εξωτερικού χώρου
Εξοπλισμός: Κανένας
Τρόπος υλοποίησης:
Εσείς και ένας άλλος ενήλικας ενώστε (χιαστί) τα χέρια για να δημιουργήσετε μια αιώρα και να κρατήσετε το παιδί ανάμεσά σας σε οριζόντια θέση. Βεβαιωθείτε ότι είστε και οι δύο αρκετά κοντά για να ασκήσετε μια μικρή πίεση στο παιδί με το σώμα σας.
Κουνάτε και οι δύο μπρος-πίσω: πρώτα προς την πλευρά του κεφαλιού, ώστε το κεφάλι του παιδιού να βρεθεί ψηλότερα από τα πόδια και μετά πίσω, ώστε τα πόδια να είναι ψηλότερα από το κεφάλι.
Όλη την ώρα που λικνίζετε, τραγουδάτε π.χ. “κούνια μπέλα, έσπασε…”
Το κλειδί της άσκησης είναι να διατηρείται σταθερή βαθιά πίεση στο σώμα του παιδιού, ενώ ταυτόχρονα διατηρείται και η οπτική επαφή με το παιδί.
Σκοπός
Ιδιοδεκτική είσοδος: Τα δύο σώματα ενηλίκων παρέχουν βαθιά ιδιοδεκτική εισροή, η οποία ηρεμεί με τον ίδιο σχεδόν τρόπο που παρέχει άνεση το φάσκιωμα ενός μωρού.
Αιθουσαία είσοδος: Το κούνημα μπρος-πίσω παρέχει ελεγχόμενη αιθουσαία είσοδο.
Κοινή προσοχή: Αυτή η βασική δραστηριότητα ενθαρρύνει την πρώιμη οπτική επαφή ενώ συμμετέχετε από κοινού σε μια δραστηριότητα με άλλο άτομο.
ΓΙΑΤΙ:
Το δέσιμο είναι η δημιουργία σχέσης ή σύνδεσης με κάποιον που βασίζεται σε κοινά συναισθήματα, ενδιαφέροντα ή εμπειρίες.
Πριν το δέσιμο γίνει γνωσιακό (cognitive), είναι αισθητηριακό. Αφορά την αφή, την ακουστική είσοδο, την οπτική είσοδο και την κίνηση που μοιράζονται δύο άτομα. Συνδέοντας την αιθουσαία είσοδο και την ιδιοδεκτικότητα μαζί και προσθέτοντας ακουστική είσοδο, χρησιμοποιείτε τα δύο πιο ισχυρά αισθητηριακά συστήματα σε μια τροποποιημένη δραστηριότητα λικνίσματος που αυξάνει τη σύνδεση μεταξύ των ενηλίκων και του παιδιού.
Περιπτώσεις:
Όταν η κόρη μας γύρισε σπίτι από την Κίνα, ήταν δεκατεσσάρων μηνών. Επέδειξε κάποιες αισθητηριακές αμυντικές συμπεριφορές, συμπεριλαμβανομένου του να μην θέλει να την παρηγορήσουμε. Πολλές φορές τα παιδιά που δεν είχαν την ευκαιρία να δεσμευτούν σωματικά με έναν ενήλικα που τα φροντίζει γίνονται «αυτοδύναμα» (self-reliant), τόσο πολύ που επηρεάζει αρνητικά την ικανότητά τους να δεσμεύονται με τον όποιο φροντιστή.
Εμφυσήσαμε πολλές αισθητηριακές δραστηριότητες στη ζωή της Maggie, αλλά αυτό το παιχνίδι ήταν μια από τις πιο θεμελιώδεις δραστηριότητες που κάναμε κάθε μέρα. Στην αρχή, αντιστάθηκε σε αυτή τη δραστηριότητα. Ωστόσο, μέσα σε λίγες μέρες άρχισε να το λατρεύει. Τώρα είναι έξι χρονών και ακόμα, κάθε δύο μήνες όταν νιώθει νευρική ή κουρασμένη, λέει: «Μαμά, ήρθε η ώρα να λικνίσεις την Baby Maggie». Ο άντρας μου και εγώ ξέρουμε ακριβώς τι εννοεί.
Ανδρέας Μπέσσας, PhD SLT/SPED, MHA, AAMus
Επιστημονικός υπεύθυνος ΕνΛόγω
University of Nicosia – School of Education – University of Patras – ECEDU
Σχετική βιβλιογραφία:
Berger, D. S. (2002). Music therapy, sensory integration and the autistic child. Jessica Kingsley Publishers.
Delaney, T. (2010). 101 games and activities for children with aurism, Asperger’s and sensory processing disorders. New York: McGraw-Hill, 2010.
Tung, L.-C., Lin, C.-K., Hsieh, C.-L., Chen, C.-C., Huang, C.-T., & Wang, C.-H. (2013). Sensory integration dysfunction affects efficacy of speech therapy on children with functional articulation disorders. Neuropsychiatric Disease and Treatment, 9, 87–92. https://doi.org/10.2147/NDT.S40499
Stevenson, R. A., Siemann, J. K., Schneider, B. C., Eberly, H. E., Woynaroski, T. G., Camarata, S. M., & Wallace, M. T. (2014). Multisensory temporal integration in autism spectrum disorders. The Journal of neuroscience : the official journal of the Society for Neuroscience, 34(3), 691–697. https://doi.org/10.1523/JNEUROSCI.3615-13.2014