Η μάθηση της γραφής και της ανάγνωσης αποτελεί μια από τις βασικότερες ικανότητες του σύγχρονου ανθρώπου μέσω του εκπαιδευτικού συστήματος, του οποίου ο βασικός στόχος είναι η εξειδίκευση του ατόμου μέσω του σχολείου. Το παιδί με δυσκολίες στην ανάγνωση και στην γραφή, και κατά συνέπεια και στην μάθηση και απόκτηση γνώσεων, δεν μπορεί να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του έναντι του σχολείου, έτσι ώστε να μην είναι σε θέση να προχωρήσει μέσω του εκπαιδευτικού συστήματος στα ανώτερα επίπεδα και έτσι μειώνεται η πιθανότητα για επιτυχία στην επαγγελματική καριέρα. Για τον σύγχρονο άνθρωπο η επαγγελματική επιτυχία αποτελεί ίσως τον πιο σημαντικό στόχο της ζωής του και για τον λόγο αυτό η διάγνωση και η θεραπεία των διαταραχών, οι οποίες επιδρούν στην εκπαιδευτική του πορεία γίνονται επιβεβλημένες. Το άτομο που δεν μπορεί να τα καταφέρει στο σχολείο είναι «βάρος» στην υποχρεωτική εκπαίδευση, η οποία καλείται ή να το βοηθήσει ή να το περιθωριοποιήσει, κάτι που φαίνεται να συμβαίνει τα τελευταία χρόνια, ειδικότερα στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.
Οι διαταραχές στην γραφή σε παιδιά με δυσλεξία είναι ενδεικτικές για την αιτιοπαθογένεια της δυσλεξίας. Με την ανάλυση των λαθών που εμφανίζουν τα παιδιά με δυσλεξία κατά την γραφή, και με την συγκέντρωσή τους σύμφωνα με τον τύπο τους (ιδιαιτερότητες) μπορούν να εντοπιστούν οι διαφορετικές μορφές της εξελικτικής δυσλεξίας, που προκύπτουν σε διαφορετική αιτιολογική βάση. Υποτίθεται ότι θα ανακαλυφθούν τρεις μορφές δυσλεξίας: ακουστική, οπτική και γλωσσική. Υποθέτουμε ότι θα εμφανιστούν περισσότερα ακουστικά λάθη στην υπαγόρευση, περισσότερα οπτικά στην αντιγραφή και περισσότερα γλωσσικά στην περιγραφή σύνθετης εικόνας.
Για να καθοριστούν τα είδη λαθών στην γραφή έχουν εξετασθεί 137 παιδιά, διαγνωσμένα ως δυσλεκτικά, 2ης και 3ης τάξης, που φοιτούν σε κανονικά σχολεία, 75 από τα οποία είναι αγόρια και 62 κορίτσια. Όλα τα παιδιά έχουν φυσιολογική νοημοσύνη, δεν έχουν αισθητηριακά προβλήματα, δεν παρουσιάζουν ψυχικές διαταραχές, ενώ το οικογενειακό και εκπαιδευτικό περιβάλλον είναι φυσιολογικά. Τα παιδιά βρίσκονται στην φυσιολογική ηλικία, 7 και 8 ετών στην 2η τάξη και 8 και 9 στην 3η τάξη.
(μέρος της διδακτορικής διατριβής “οι ιδιαιτερότητες των λαθών στην κατάκτηση της γραφής στην ελληνική γλώσσα ως ενδείξεις για τις διαφορετικές μορφές εμφάνισης της εξελικτικής δυσλεξίας”. Ανδρέας Ν. Μπέσσας, PhDSLT, Υποστήριξη διατριβής 21/10/2011, Πανεπιστήμιο Σόφιας, Σχολή βασικής και Προσχολικής Παιδαγωγικής, Τμήμα Ειδικής Παιδαγωγικής)